Derde graad

Grieks-Latijn

Domein: Taal & Cultuur

Finaliteit: Doorstroomfinaliteit

Algemene info

De richting Grieks-Latijn in de derde graad is een sterk theoretische studierichting binnen de doorstroomfinaliteit. Ze combineert twee klassieke talen met een brede algemene vorming en richt zich tot leerlingen met een uitgesproken interesse in taal, cultuur, geschiedenis en logisch denken.

Je verdiept je in het Grieks en Latijn, waarbij je originele teksten van auteurs zoals Homerus, Sophocles, Vergilius of Cicero leest en interpreteert. Deze studie scherpt je taalgevoel, geheugen, inzicht en analytisch vermogen. Tegelijkertijd ontwikkel je een dieper begrip van de westerse cultuur en denkgeschiedenis.

Naast de klassieke talen krijg je een stevige basis in moderne talen, wiskunde, wetenschappen, geschiedenis en filosofie. De combinatie van abstracte denkoefeningen, nauwkeurigheid en tekstbegrip maakt deze richting bijzonder uitdagend én vormend.

Grieks-Latijn is ideaal voor leerlingen met een grote leerhonger, een brede culturele belangstelling en de wil om intellectueel uitgedaagd te worden. Ze vormt een uitstekende voorbereiding op universitaire studies, onder andere in de talen, rechten, geneeskunde, geschiedenis, filosofie, economie of exacte wetenschappen.

Met Grieks-Latijn bouw je aan een scherpe geest, een rijke algemene kennis en een stevige basis voor de toekomst.

Student die de trappen afdaalt terwijl ze in een boek aan het kijken is

Lessentabel Grieks-Latijn

Vak5e jaar6e jaar
Aardrijkskunde11
Engels22
Frans33
Geschiedenis22
LBV22
LO22
Natuurwetenschappen22
Nederlands44
Wiskunde44
Specifiek
Vak5e jaar6e jaar
Grieks44
Latijn44
Kunstbeschouwing22

Inschrijven in een Nederlandstalige school in Brussel?

Om in te schrijven in het Nederlandstalige school in Brussel, moet je op tijd online aanmelden. Op de website Inschrijven in Brussel vind je alle info over hoe je je kind moet aanmelden en inschrijven in het Nederlandstalig kleuter-, lager en secundair onderwijs en het buitengewoon onderwijs in Brussel.